Uniwersytet Poznański powstawał w warunkach nasilenia postaw nacjonalistycznych.
W Wielkopolsce, a w szczególności w Poznaniu, nastroje narodowe w pierwszych dekadach XX wieku były szczególnie silne. Uniwersytet Poznański od samego jego powstania miał być szkołą wyższą dla Polaków i chrześcijan. Na uczelni nie akceptowano żydowskich profesorów i niechętnie przyjmowano żydowskich studentów. Nieliczna grupa studentów wyznających judaizm spotykała się z szeregiem szykan tak ze strony pozostałych studentów, jak i części kadry profesorskiej.
Z przeprowadzonych przez komisję badań wynika jasno, że na Uniwersytecie Poznańskim, podobnie jak i na innych polskich uniwersytetach, dochodziło do prześladowań Żydów.
Niezależnie od tego, że liczba studentów żydowskich była na Uniwersytecie Poznańskim niewielka, prześladowania te występowały i charakteryzowały się przemocą werbalną, przemocą fizyczną, segregacją przestrzenną i ograniczeniem możliwości studiowania na uniwersytecie. Instytucjonalne wykluczenie w postaci ograniczenia liczby żydowskich studentów pojawiło się w Poznaniu wcześniej niż na innych uczelniach i stanowiło zapewne wzorzec dla rozwiązań proponowanych podczas ogólnopolskiej debaty nad numerus clausus dla Żydów. Z kolei wykluczenie przestrzenne w postaci getta ławkowego nie zostało w Poznaniu oficjalnie wprowadzone. Zamiast tego w Uniwersytecie Poznańskim od połowy lat trzydziestych żydowscy studenci byli siłą usuwaniu z sal wykładowych i laboratoriów, a podczas tych zamieszek często bici. Od roku akademickiego 1936/1937 nie przyjmowano nowych żydowskich studentów na poznański uniwersytet. Ostatnią odsłoną tego aktu wykluczania było domaganie się przez polskich studentów numerus nullus, czyli całkowitego wykluczenia Żydów z uniwersytetu.
Postawy antysemickie widoczne są w działalności niektórych studentów i organów uczelni oraz w postawie niektórych profesorów. Jako przykład zbadany został antysemicki charakter nadzwyczajnego walnego Związku Lekarzy Państwa Polskiego z października 1937 roku.
Z badań nad Zjazdem Związku Lekarzy Polskich, który odbył się w Collegium Medicum (obecnie Collegium Maius) w 1937 roku wynika, że prezentowane tam postawy antysemickie oraz podjęte radykalne uchwały, wykluczające Żydów ze Związku, zostały przyjęte znaczącą większością głosów, zaakceptowane zostały przez znaczną część środowiska lekarskiego, ale nie spotkały się z życzliwym przyjęciem innych związków i stowarzyszeń lekarskich.
prof. dr hab. Tomasz Schramm
prof. UAM dr hab. Małgorzata Praczyk
opracowanie wyboru źródeł
mgr Aleksandra Gluba-Pieprz
opracowanie prasy żydowskiej (m.in. w jidysz oraz polskojęzycznej)
mgr Agnieszka Baszko
opracowanie ilustracji, wybór grafik i rycin
mgr Celina Barszczewska
mgr Oliwia Gromadzka
lic. Magdalena Patrzałek-Graś
mgr Agnieszka Zawisza
kwerenda archiwalna
Katarzyna Wala
opracowanie praktyk upamiętniania
działania projektowe
Agnieszka Juraszczyk
opracowanie graficzne materiałów konferencyjnych
Maciej Bether
strona internetowa i wsparcie informatyczne